onsdag 26 november 2014

Min morotsmarmelad

Jag tänkte att jag skulle vara lite huslig i December och förbereda inför jul.

Igår han jag fålla och hänga upp julgardiner i köket och i helgen kokade jag en julig morotsmarmelad. Jag mixade lite olika recept eftersom inget verkade uppfylla mina krav och tänkte att jag skulle dela med mig.


Min Morotsmarmelad

500 g morötter
1 citron
1 apelsin
3 cm färsk ingefära
1 kanelstång
2-3 stjärnanisar

500 g syltsocker
4 dl vatten

Skala och finriv morötterna. Riv skal och pressa juicen från citronen och apelsinen. Skala och finriv ingefäran.
Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka upp. Låt koka på medelhög värme 20-30 minuter, rör då och då.
Häll upp på väl rengjorda burkar, stoppa gärna med kryddorna och förslut genast.

1 kommentar:

Sara sa...

haha! jag tänkte lägga upp en bild på MIN morotsmarmelad imorgon ;)