lördag 20 juni 2015

Femtio nyanser av mörker: kapitel 11-12

Saras kommentarer:

Jag har ingen aning om hur jag ska kunna koncentrera mig på att ge en liten redovisning om mina tankar kring den här dagens kapitel när jag har hittat den här artikeln ligga och vänta på att någon ska läsa den: http://www.theguardian.com/film/2012/sep/19/fifty-shades-of-grey-film-cameo

”I’ve actually written myself into the book; I play a very tiny cameo role and I might try and do that if I’m asked to … we’ll see”, she said, adding: “It’d be interesting to know if people can find me in the books.”

Alltså, ser ni vad jag ser? Nu måste vi ju istället försöka klura ut vem av de här karaktärerna James är! Vem har hon skrivit in sig själv som? Jag har lite teorier. *host host, harkel harkel*

  • Mrs Robinson – detta är trots allt en kvinna som alltid beskrivs att hon ser bra ut trots att hon är äldre. Hon har stil och klass och är den kvinna som får röra Christian. Hon är dock en av bokens antagonister och tyvärr gör kanske det att min teori faller lite, men det skulle ändå inte behöva var omöjligt. James har trots allt sagt att hon har provat alla dessa sexställningar som det skrivs om i böckerna innan hon lade ut dem i sin fanfic, så hon tar ju ändå rollen som lärare.

  •  Den inre gudinnan – skulle det inte vara underbart om James skriv in sig själv som den lilla figur som i Anas hjärna som dansar runt i bastkjolar när hon är nöjd? Oh varför hade hon inte en roll i filmen? Varför?! Jag hade betalt så mycket att få se James göra det! Kanske om det verkligen kommit med på bild så hade hon insett hur larvig den lilla karaktären är. Hur många är det som har en inre gudinna med sig? Jag har ingen. Är jag konstig som ingen har? Hashtag, nu blev jag nervös …

  • Leila – till och med James blev trött på sina karaktärer och ville undermedvetet ha ihjäl dem.

  • Ana – böckerna är trots allt skrivna ur första perspektiv och James har sagt att det här var ett medelålderskris, så helt omöjligt är det ju ändå inte. Tänk om hela Fifty Shades of Grey böckerna var ett litet misstag, att den där fanficen som det började som egentligen var utdrag från James egna dagbok. Det är liksom som en sexvideo som har läkt men i bokform istället. Hon bara snabbt ändrade namnen till Bella och Edward från hennes och hennes mans namn eftersom hon alldeles nyss läst Twilight. 

  • Blondin nummer 3 – för min fantasi börjar ta slut nu … 

Mina kommentarer:

Christan är så kontrollerande att han köper upp företaget och tar beslut på några sekunder om att alla resor måste godkännas av ledningen. Allt för att Ana inte ska åka iväg på konferens med Jack. Om han var så nojig kunde han ha erbjudit sig att följa med från första början och besparat oss 20 sidor tjafs!

Om Christan verkligen inte ville att Ana skulle ha Jack som chef hade han kunnat göra sig av med honom innan Ana började jobba där eller strax efter. Så mycket som Christan snokar i allt hade han säkert kunnat gräva fram ett vettigt skäl att avskeda honom eller omplacera honom, men nej. För övrigt verkade det som om Christan skulle låta köpet av SIP förbli hemligt för Ana. Varför, jo för att ha säkert visste att hon skulle bli förbannad.

Men kan inte hindra folk från att åka på resor i jobbet och det är precis det Christan försöker göra med Ana genom att säga nej till henne. Hindrar han henne från att göra karriär?
Christan är inte heller sen med att göra sexistiska hot i kapitlen genom att direkt säga till henne att ”Om du båkar med mig kommer jag att ge mig på din kropp på något sätt”. VAD FAN!? Sedan när är den där meningen okej att ens säga?!

Och försöker Ana intala sig själv att hon vill bli piskad med en linjal när hon flera gånger upprepar ”Det låter värre än det är”. Snälla nån hur naiv kan man bli egentligen…??

[Kapitel 9-10]

Inga kommentarer: