måndag 6 juli 2015

Femtio nyanser av frihet: Kapitel 5-6

Saras kommentarer:

Vi måste prata om elefanten i rummet. Och med elefanten menar jag Ana. Ana som tydligen är stor och tjock som en elefant och hur är det möjligt att Christian fortfarande kan vilja vara tillsammans med henne då hon är så jäkla fet. Eller vänta nu. Ana är inte fet, vad är det här? I två böcker nu har jag läst om hur lite hon äter och att hon bara har aptit på ’inte mat’. Den som säger att hon är fet är Christian när han på ett väldigt charmigt sätt säger att hon har gått upp i vikt (vilket vi som läst boken tre gånger vet är för att hon är gravid och det är på det här väldigt diskreta och smarta sättet vi får aningar om det). MAN SÄGER INTE TILL NÅGON MED EN ÄTSTÖRNING ATT DE HAR GÅTT UPP I VIKT. Eller ner i vikt. Eller någonting som har att göra med vikt överhuvudtaget såvida man inte är en läkare eller en psykolog och det är ens patient man pratar med. Och jag vet att det inte är skrivet att Ana har en ätstörning men bevisen talar lite för sig själva här. Och det som irriterar mig mest är att Christian sedan har mage att komma med kommentaren om att hon har gått upp i vikt när det är han som har tjatat om henne att äta hela tiden. Det ska vara en söt liten mening och den ska på något sätt visa att Christian kommer älska henne även om hon nu skulle se ut som en val. Men ja, hon gör ju inte det och för bara två kapitel sedan fick vi en grundlig genomgång hur snygg Ana tycker hon själv är så det finns ingenting att oro sig över. Ana är fortfarande den mest perfekta kvinnan som finns på alla sätt och vis. Vänta nu, jag hade en poäng med allt det här. Just det. MAN SÄGER INTE TILL NÅGON MED EN ÄTSTÖRNING ATT DE HAR GÅTT UPP I VIKT. Du är ett jäkla rövhål Christian Grey.

Christian och Ana hamnar sedan i en biljakt. Japp. Den romantiska boken har en biljakt också. Det är som en bondscen. Fast utan alla spänning. Jag vet inte riktigt hur det fungerar med att vara en chef för ett stort företag som är värt flera miljarder, men Christian har i alla fall som vi vet säkerhetsvakter med sig vart han än går och åker. De är inte riktigt i bilen när denna biljakt startar men de är i bilen bakom. Jag skulle vilja göra en liten notis om att de kanske varit bättre på sitt jobb de där säkerhetsvakterna om de faktiskt befunnit sig i samma bil som de människor de skulle vakta men, som sagt, vad vet jag. Tips bara till nästa gång med tanke på att det i alla fall har varit två försök på Christians liv just nu. Det är i alla fall på grund av dessa vakter som biljakten blir så ointressant. Vad kan hända när man har övervakning med sig? Ingenting eller i alla fall inte mycket. Vad skulle chauffören i den andra bilden ha gjort? De bara åkte runt på motorvägen och sedan försvann bilen utan minsta spår. Det värsta är också att nästan tio sidor användes för denna biljaktsscen. Tio hela sidor som kunde ha varit oskrivna.

Så till det sista i de här kapitlen. De har … äntligen … analsex. Och det är … skrivet … med bara ellips … för det är … oh … så sensuellt. Eller tjatigt. Eller så visar det att James inte har en aning om vad hon skriver om eftersom Christian stoppar in analpluggen där. Kanske hade James ingen fantasi eller så var det här bara en ställning hon och hennes make inte provat ännu.


Mina kommentarer:

I kapitel 5 får vi följa en biljakt. Ana, som kör *suck*, börjar fundera på att de är uppe i hundratjugo. Jag vet inte hur fort man får köra på amerikanska motorvägar när det är glestrafikerat men Ana undrar ju över sitt körkort. Hundratjugo är standardhastighet på motorväg i Sverige och eftersom Ana är orolig över att de ska bli stoppade av polisen i den hastigheten kan hon varken vara bekant med hastigheten eller tillåtet att köra den.
De har vidare sex i bilen och Ana påstår att biljakten var upphetsande. Hur kan den varit det när hon just brutit ihop och gråtit efter att adrenalinet avtagit? Jag är inte helt med på den punkten. Något jag vidare tänkte på eftersom de har sex i bilen var att Christans bil måste vara väldigt nersölad av sperma eftersom de inte använder kondom. Det är faktiskt något James uteslutit helt ur historien. Något som det i Crossfire-serien skrivs mycket om.
Det pratas mycket i början av boken om att Ana är omättlig på sex och att hon föreslår ”snuskigt knulleri”, sex med piskor eller något annat och i vissa fall säger även Christan nej till henne. Är detta ett sätt för James att försöka få oss att tro att Ana börjar tycka om det jag just nämnde eller att hon blivit sexmissbrukare? Jisses.
Något som James är väldigt dålig på och något som jag har stört mig på en längre tid är känslan för att bygga upp någon slags stämning inte verkar finnas. Jag tror jag nämnde det i samband med andra boken. Allt händer ”plötsligt”. Hon blir ”plötsligt upphetsad”, ”plötsligt lugn”, ”plötsligt spänd” och ”plötsligt förväntansfull”. Finns det inget annat sätt att precentera känslor, vad hände med stämningen?

[Kapitel 3-4]

Inga kommentarer: