måndag 2 februari 2015

För dig Blottad - Crossfire: Ett Omdöme

För en vecka sedan ungefär läste Sara och jag ut För dig Blottad, Crossfire ni vet.

Herre Jesus må jag dra efter andan. Inte för att den var bra utan för att den var sjukt dålig. Jag börjar tvivla på att det går att skriva erotiska böcker bra.

Språket var väl ändå okej, inte lika dåligt som Fifty. Storyn kan vi kasta i sjön eftersom den inte alls är unik och ganska dålig. Eller vad är grejen med att en tjej möter en rik snubbe som vill knulla skiten ur henne tills hon knappt kan stå på egna ben...?

Jag blir irriterad på att, liksom i Fifty, sägs det nej ett antal gånger men mannen i fråga pökar på i alla fall. Att "snyfta till" är inte heller ett ord man ska använda tillsammans med en sexscen.

Till sexet. Jag förstår inte grejen med det. Missförstå mig rätt. Skulle det här vara BDSM? I sådana fall han Day misslyckats. De har våldsamt vanligt sex, i missionären...
Gideon drar plötsligt upp deras roller i det hela och påstår att hon har varit hans undergivna. Det stör mig. Hon kanske inte alls upplevde det så men "helt plötsligt inser hon att det faktiskt är sant". Sånt borde man veta! Inte "komma på" det när han tar upp det.

För övrigt tycker jag nog att E.L. James lyckades bättre med att Christian, i alla fall tog det lite lugnt med Ana istället för att göra som Day, och göra Gideon till Christian på steroider med att hoppa på henne med sin första mening "jag vill knulla dig". Fan vad frustrerad jag blir.
Även om man enbart skulle vilja ligga med någon så säger man inte så!

Inte för att jämför alltförmycket med Fifty så måste jag ändå påpeka att Fifty inte hade någon personhistoria alls förutom Christian. I Crossfire är det nästan för mycket. Varenda karaktär man stöter på har ett problem. Det kan gärna vara så eftersom jag kan tycka att det gör personerna lite mer levande. Men man behöver inte dra upp vartenda ett av dem! Fokusera på en sak och håll dig till det!

Inte nog mer att det ska komma två böcker till i serien så undrar jag vad de ska handla om. Hela första boken verkade bara avslöja saker om Eva och hennes problem. Kommer resten av böckerna att avslöja både Gideons, Carys och hennes mammas problem? Hennes mamma verkar för övrigt ha tappat förståndet...?

Som sagt, jag är inte säker på att det går att skriva en erotisk historia som faktiskt är bra! Skriv inte i jag-form till att börja med! Det är creepy.

Inte nog med att den var dålig, bokjäveln ska bli filmatiserad!

2 kommentarer:

Sara sa...

uh-uh-uh, jag tänkte också att jag ska skriva om den här bok-jäveln. jag bara ... jag vet inte vart jag ska börja ... :(

(och var det inte en tv-serie filmen skulle bli?)

Beatrice sa...

Sorry! Tv-serie :P
Me jag vet inte jag har sett båda :S