Sara kommenterar:
När man
inser att vem som helst kan publicera en bok. Till och med dem som inte kan
skriva.
Det finns en
liten regel inom skrivandet som lyder: Show, don’t tell som innebär att man
genom händelser, dialog och uttryck som berätta sin historia istället för att
bara rakt uppochner berätta vad det är som händer. Detta ger läsaren en bättre
inblick i karaktärerna och får dem att känna sig mer involverad i boken. Till
exempel, istället för att säga: person x
blev rädd, kan man säga: person x
bleknade. Detta är någonting som James inte använde sig av eller inte kunde
använda särskilt bra. Hon har istället valt att använda sig av konsten att
upprepa vart och vartannat ord samt att fylla sina texter med tankar och en
sådan insikt i Anas huvud att det känns för
nära. Man vill komma en karaktär nära (speciellt en huvudkaraktär) men det
betyder inte att man vill veta precis allt. Varenda sak som far genom Anas
huvud är nedskrivet och det gör att man snart tröttnar på henne. James berättar
för mycket och mystiken är borta. Man får aldrig en chans att skapa en egen
uppfattning kring Ana utan allting står alldeles för klart svart på vitt. Man
vill som läsare gissa till sig vissa saker, man vill ha mystik och man vill ha
komplexa karaktärer. James förstörde det genom att berätta för mycket. Hon visar för lite. Det kommer dock dialoger då
hon visar för mycket, då hon kastar ur sig handling som det aldrig ens har
nämnts om tidigare. Konsten att skriva handlar om att balansera precis mellan
dem båda, och James tippar hela tiden över på den ena sidan av denna osynliga
linje.
Jag tänker
att sådant skrivande är okej när man skriver fanfiction (eftersom det tyvärr
fortfarande finns en viss underton att fanfiction inte ska tas alldeles för
allvarligt) eller när man bedriver en blogg. Men när man ska publicera en bok
bör man läsa igenom sin text en till tio gånger mer än vad man kan tycka är
onödigt för att se till att man får ett så bra resultat som möjligt. En bok är
oftast inte någonting som bara en föräldrar och morfar kommer att läsa, det är
någonting som kan hamna i händerna på främmande människor och som kan komma att
påverka dem – vilket ju är så med fallet med Fifty. Men eftersom Fifty tog
vägen genom att publiceras utan att gå genom ett ”riktigt” bokförlag. De första
böckerna/utgåvorna var e-böcker från ett förlag i Australien som levde på att
bloggar och recensioner och att människor pratade med varandra tillräckligt
mycket om boken för att den skulle sprida och sälja. Och jag tror nog att det
var det ända sättet som en bok som Fifty skulle kunna släppas. Fortfarande på
grund av hur den är skriven och inte på grund av handlingen, Fifty är trots
allt långt ifrån den första erotiska boken. Jag har svårt att se en bokagent
som hade velat ta på sig det här manuset utan att tänka hur mycket som skulle
ha behövts redigerats för att det skulle bli en ordentlig bok men de akter som
behövs. För Fifty är också så unikt skrivit att den egentligen inte har en
någon början, mitt eller ett slut. Allting bara händer. Om man är riktigt petig så ramlar inte handlingen in förens
i bok tre (och om man ska vara lite mindre petig så kan man säga att slutet av
tvåan är när serien tar sin början). Men eftersom Fifty pratades så mycket om
så köpte ett förlag till slut upp den och då var skadan redan skedd med det
språkliga och det är därför vi nu här i Sverige kan sitta med en (eller i mitt
fall två) kopior av boken i knäet och markerna med röd penna där det känns så
himla fel.
Nu känns det
som jag har varit fruktansvärt kritisk här. James har faktiskt lyckats med
några små meningar. Hon har fått en viss humor på sitt brittiska lilla sätt,
men det är så sällan och kommer så plötsligt att man inte riktigt förstår vad
det är som har hänt innan det är försent och skämtet liksom rinner ut i sanden
och tas över av tramset igen.
Det här
skulle vara ett projekt att kommentera vad som händer i boken också, men jag
har precis sagt att Fifty ju inte har någon handling. Och det är jäkligt svårt
att kommentera någonting som inte händer.
Bissen kommenterar:
Ana beskrivs
hela tiden som den lilla oskyldiga, blyga och tysta personen. Jag undrar var
den människan tog vägen. För med tanke på hennes kommentarer i de här kapitlena
kan man börja undra om hon verkligen är så bly som hon vill framställas.
Varifrån får
man annars utmanande kommentarer som verkar slinka ur hennes mun då och då som
tydligen får Christian att ”flämta till” och tydligen verka chokad.
Hon är alldeles för trygg i sig själv mot vad James vill framställa henne som.
Till exempel känner man sig inte trygg av att vakna upp i en okänd omgivning när man var avsvimmad när man kom dit.
Hon är alldeles för trygg i sig själv mot vad James vill framställa henne som.
Till exempel känner man sig inte trygg av att vakna upp i en okänd omgivning när man var avsvimmad när man kom dit.
Ana tycks
inte heller lägga någon större vikt vid att papper behöver skrivas på ”innan
han får röra henne igen”. Vid den kommentaren borde hon ana ugglor i mossen men
väntar istället villigt på en förklaring. Något som också borde oroa är att hon
faktiskt tänker ”vad tänker han göra med mig?”, en känsla man inte borde
förtränga? Något som också oroar är att hon inte verkar minsta berörd av att
hon måste skriva på ett sekretessavtal, utan gör det gladeligen för att hon
”ändå inte diskutera vad som händer mellan dem”. WHAT?! Alla pratar väl om
något? Slå mig i huvudet om jag har fel, men det var det löjligaste jag har
hört!
Allt som
Christian gör verkar mest vara kontrollerande. Varför får man inte ha blött
hår? Han ville kontrollera att hans läderklädsel inte blev förstörd och körde
henne till sitt hotell istället för hem till sig… Snarare en ursäkt för att
kontrollera att hon var okej. Dessutom kan det inte ha varit särskilt långt
till nått av ställena.
Christian
verkar ändå försöka vara lite ansvarstagande och förnuftig genom att förvarna
henne. Tex att inte skriva på papper hon inte läst osv. Ändå verkar hennes
våghalsiga sida (var nu den kom ifrån) ta över.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar