fredag 24 juli 2009

Medeltida Ystad

Det berömda inlägget om Medeltidsmarknaden i det svenska utlandet skåne. Medeltida Ystad som det också kallas stötte vi på av en slump på turistbyrån i degeberga. Så på söndagen åkte vi dit och det vi möts av är en parkering som visar sig vara ett grustag och medförde då oxå asstora grushögar som skulle kunna rasa i vilken sekund som hällst och det första parkeringsvakterna säger "åk inte för nära grushögarna", väldigt lugnande måste jag säga.



Så vi begav oss iväg till området där marknade skulle vara och gick och kollade lite i stånden som dem hade bla smycken, hantverk och mat till handsmida prylar, rustningar och svärd och skräddarsydda kläder.

Sedan satte vi oss och käka och ett par riddare som skulle vara med i turnerspelen senare vandrade förbi. Sedan var det parad genom området riktigt bra va den med det medeltida bandet Patrask i täten. Vi knallade runt lite till och Issa testade att skuta pilbåge innan vi slog oss ner för att kolla på kanonuppvisning och det smällde riktigt kan jag tala om, men det var häftigt.

Efter det så var det fältslag med riktiga vapen och dem sköt verkligen på varandra men det var lite tamt måste jag påstå men det var bra ändå.



Vi traskade ner till restaurangen för att kolla när patrask spelade. Vi började smått traska uppåt mot arenan för tornerspelen och i väntan på det så var det uppvisning med pilbåge och armborst, mitt i prick kan jag säga.

Sen kommer vi då till höjdpunkten alltså. Tornerspelen. Tornerspel överhuvudtaget är alltså jag vet inte det är bara så coolt. Och sen hade vi tre stycken riddare på vår sida, Skarpnacke, Spjuthök och Solstråle. Och det var inte bara tornerspel på plan lagen började fightas med varandra och slåss och dunka och dem drog till och med fram svärden dem hade xD Riktigt kul, dessutom så var det två stycken i min ålder som jag givetvis satte ögonen i xD



Men en riktigt lyckad dag faktiskt och vi trodde det skulle ta några timmar, vi kom dit vid halv tolv på dagen och åkte vid halv sju när tornerspelen var slut

1 kommentar:

Ellinor sa...

Haha, "Spjuthök! Spjuthök! Spjuthök!". Fan vad läskigt :P (med tanke på att han är en fantasykaraktär, för er som inte vet det). Men vad fasen är Solstråle för fjösigt namn? XD